Dropbox – et genialt værktøj.

På mit arbejde benytter jeg mig af to forskellige computere (plus et hav af servere), en Macbook Pro og en Lenovo (Windows 7). Begge systemer er rigtig gode at arbejde på, men nogle programmer er bare bedre på Mac og andre bedre på Windows.

Tidligere har det været lidt af et besvær at arbejde på de to forskellige systemer, da jeg ikke har mulighed for at koble min Macbook på det administrative netværk på arbejdet. For at kunne flytte data rundt mellem de to systemer, har jeg enten brugt mail eller USB memory sticks, ikke en optimal måde at arbejde på.

At stole på andre til at holde styr på ens data…

Ved at benytte sig af tjenester som Dropbox eller tilsvarende, så giver man andre lov til at opbevare ens data, og for mange er det noget der giver anledning til frygt for at ens data bliver læst af andre. Den frygt er en jeg selv tidligere har haft, men som jeg af praktiske årsager har overvundet.

For nogle år siden havde jeg den kedelige oplevelse at opleve et indbrud i vores hjem, heldigvis var det yderst begrænset hvad der blev taget, men alligevel begynder man at tænke på om ens data er helt sikre. Jeg har altid taget backup til enten en ekstern harddisk eller CD/DVD, men hvad nu hvis en indbrudstyv mener at det kunne være spændende at tage den eksterne HD med sig, så hjælper det ikke meget at have en HD stående ved siden af computeren.
Siden da har jeg overladt mine eksterne backup’s til Mozy.com og Jungledisk.com, og jeg har stor tiltro til at de håndterer mine data sikkert (desuden er det i virkeligheden yderst begrænset hvad man har liggende som er HELT TOP SECRET).
En anden ting man skal huske på er at disse firmaer kun eksisterer fordi at folk har tiltro til dem, hvis de ikke opretholder det tillidsforhold, så kan de lige så godt lukke med det samme.

Tilbage til Dropbox…

Det der nu har ændret sig i mine arbejdsrutiner, er helt klart at jeg har nu nogle mapper/folders på mine forskellige computere, som hele tiden er synkroniseret, og det betyder at jeg hurtigt kan skifte over til det operativ system, der lige klarer en bestemt opgave bedre end et andet uden at jeg skal spekulere på at flytte filerne.

Mine aktive udviklingsfiler har jeg nu flyttet over i min Dropbox folder.

Hvad vinder man?

For det første vinder man det at ens filer ikke længere kun ligger på én computer (evt. også på en offsite backup), men på flere computere og på Dropbox’s servere.

Man får også revisions styring af de filer man arbejder. Dette er ret smart hvis man opdager at man har lavet ged i noget og gerne vil gå tilbage til en tidligere version – dette klarer man via hjemmesiden eller via Finder/stifinder (i skrivende stund mangler denne funktionalitet i Mac versionen, men opdateringen er på trapperne).

Har man en Iphone, så har de også lavet en Iphone app, som giver en mulighed for at se ens filer mens man er på farten. Man kan så sende filer til kunder mv. hvis man lige har glemt det inden man tog hjemmefra.

Konklusion.

Umiddelbart er Dropbox, jo bare et lille program der uploader indhold i en folder op i “skyen”, så man kunne vælge bare at se det som et simplet backup program. Men når man begynder at se det som et netværksdrev man altid har adgang til bare man er online, så begynder det at åbne op for en meget mere fri arbejdsmåde en man måske tidligere har været vant til.

For mig har det betydet det, at det nu er mere lige meget hvilken computer jeg arbejder på bare den er online – og på mit arbejde sidder jeg og arbejdet på to computere, som ikke er sat på samme netværk, og det kan være irriterende at flytte filer mellem de computere via mail, ftp eller usb nøgler. Nu sker det bare via Dropbox serverene uden at jeg skal foretage mig andet end at gemme filerne.

Hvis du er interesseret i Dropbox, så kan du benytte følgende link til at oprette dig: https://www.getdropbox.com/referrals/NTE4MTg2MDQ5 Via det link får både du og jeg 250 MB ekstra plads oven i de gratis 2 GB plads der bliver stillet til rådighed fra start af.

2 tanker om "Dropbox – et genialt værktøj."

  1. Pingback: Nem backup og fil deling ved hjælp af Dropbox | BentPedersen.com

  2. Gustav

    Jeg havde tidligere det samme problem som dig. Jeg brugte flere computere og brugte meget af tiden på at flytte data mellem disse, indtil jeg fandt Dropbox som har gjort dette meget hurtigere.Jeg har nu alle mine skole filer liggende i min Dropbox og kan dermed tilgå dem overalt og har samtidig backup af dem hvis uheldet skulle være ude.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *