Backup

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har skrevet noget om hvordan jeg foretager backup af vores computere.

Jeg holder meget af teorien om 3-2-1 backuppen. De vigtige data skal gerne ligge i 3 kopier, på 2 forskellige typer medier og 1 skal gerne være offsite (ude af huset).

Den sidste er for mig en af de vigtigste da vi tidligere har været så uheldige at komme hjem til et hus der var endevendt af indbrudstyve. Til alt held valgte de ikke at tage vores stationære computer eller den eksterne harddisk hvorpå vores backup var på.

Siden den dag har jeg valgt at tage backup noget mere seriøst, og mine data (specielt digitale billeder af familien) er under grundige backup rutiner.

Hovsa backuppen – Timemachine

Vi bruger primært Mac computere, og de er født med en rigtig god hovsa backup, som ikke kræver ret meget konfigurering, og som er efter typen opsæt og glem.

Vores Timemachine backup er fordelt på to harddiske. Den ene er koblet til vores stationære computer via firewire 800. Denne computer er den der håndterer vores foto og video, derfor har den en lidt større backup mængde pr backup hvorfor den er koblet direkte til den stationære.

En anden disk er koblet på vores Airport Extreme, og er den HD der varetager timemachine af et par mindre klienter.

Jeg anser ikke vores Timemachine backup, som værende den kritiske. Det er vores hovsa backup, hvor man hurtigt lige kan genskabe en fil man er kommet til at slette eller ødelægge, men det er ikke den sikrede backup.

Synkroniserings backuppen

Udover vores Timemachine backup sørger jeg også for at der bliver lavet en synkronisering af vigtige data til vores netværks harddisk (NAS) med spejlede diske. Dette sker automatisk når en af klienterne tændes samtidig med at den stationære computer er tændt (hvilket stort set er konstant), eller hvis den stationære tændes samtidig med en eller flere af klienterne er tændt.

Til denne synkronisering bruger jeg programmet ChronoSync og ChronoAgent ( http://www.econtechnologies.com/pages/about/products.html ). ChronoSync er hovedprogrammet, som foretager selve backuppen, og ChronoAgent er et program der installeres på de klienter, man gerne vil tage backup af (man behøver ikke at have en ChronoAgent licens på samme computer som kører ChronoSync).

ChronoAgent giver ChronoSync fuld adgang til klient computerens HD, og jeg kan så sidde på den stationære og bestemme hvilke mapper der skal tages backup af og hvor de skal gemmes.

Desuden sørger jeg for at vores NAS tager en backup af alle billederne på den stationære via NAS’ens eget synkroniserings værktøj, som enter skaber forbindelse via FTP eller Netværks drev.

Online Backuppen

Den sidste backup er vores online backup. Den er fordelt på 3 online tjenester. Dropbox.com, Keepit.com og Jungledisk.com.

Dropbox

Dropbox er ikke så meget en backup tjeneste, som det er en synkroniserings tjeneste af data. Ved Dropbox får man gratis 2 GB lagerplads, som man kan få udvidet op til 10 GB ved at invitere venner og bekendte til at bruge tjenesten (ved at følge dette link: http://www.dropbox.com/referrals/NTE4MTg2MDQ5 får både jeg og den der aktiverer en ny konto 250 MB ekstra plads, og herefter kan den der lige har aktiveret gå ind i Dropbox kontrolpanelet, og skabe sit eget link til andre som man så giver ud af).

Dropbox bruger jeg primært til mine udviklingsfiler (Python, XML, Plone, PHP osv.). Der er mange der sværger til versionsstyrings systemer, men da jeg primært arbejder solo, så har jeg fundet de systemer til at være lidt for omfangsrige til at forsvare tidsinvesteringen i dem. Dropbox gemmer et ubegrænset antal revisioner i op til 30 dage, hvilket for mig er rigeligt. Har man behov for uendelig revisions historik kan man tilkøbe en ekstra pakke, som giver denne mulighed.

Dropbox giver også mulighed for at dele mapper (inden for den centrale Dropbox folder), med andre Dropbox brugere. Dette er rigtig smart hvis man er flere der arbejder på det samme projekt, men man sidder på forskellige netværk.

Hastigheden er ok til mindre filer, men kan godt være lidt sløv når det kommer til større filer (Dropbox bruger Amazons S3 service men på de Amerikanske servere og ikke de Europæiske).

Keepit.com

Denne backup er onlinebackuppen af den stationære computer. Keepit.com tilbyder for DKK 39,- pr md. ubegrænset backup af en computer. Interfacet er enkelt, og funktionaliteten begrænset, men til gengæld er det den eneste af de prisbillige backup tjenester der kan udnytte vores store upload hastighed (vi har en 60/60 mbit forbindelse, men typisk ligger vi over de 70/70 mbit).

Jeg har prøvet nogle af de udenlandske tjenester som Mozy.com, Crashplan.com osv. og de har nogle meget dårlige forbindelser over Atlanten hvilket resulterer i upload hastigheder på ca 0.5-2.0 mbit/s hvilket ikke er tilfredsstillende med en forbindelse som vores.

Jungledisk.com

Denne tjeneste er en online disk tjeneste,der på mange områder minder om Dropbox.com, men her betaler man pr. GB man forbruger (de tager 0.15 USD pr GB), og vælger man at bruge Amazon S3 og ikke rackspace som lager, så skal man huske at der skal man også betale for den trafik man genererer til deres servere.

Jungledisk bruger jeg til at tage backup af de filer der er på vores NAS som ikke er større filer som billeder eller video. Det er tekstfiler mv. fra vores synkroniserings backups der bliver gemt her.

Hastighedsmæssigt lider denne tjeneste lidt at de samme problemer, som andre amerikaneske tjenester – dog kan man vælge at benytte sig af Amazons servere i Irland, som speeder tingene op.

Den ikke anbefalede backup – den eksterne HD offsite

Når jeg snakker med andre om backup, så hører jeg tit at de ikke vil betale for online backup, men de har en ekstern HD som de gemmer på arbejdet eller ved familie. Denne HD tager de så med hjem en gang imellem og opfrisker backuppen.

Problemet med denne backup for er at man meget hurtig kommer til at glemme at tage backuppen. Enten tager man backuppen med hjem og glemmer at tage den med på arbejdet igen, eller også bliver den bare liggende på arbejdet konstant.

Grunden til at denne backup fejler er at den ikke er automatiseret, og kræver at man hele tiden med jævne intervaller husker at flytte lagermediet.

Jeg har endnu til gode at se nogen efterleve dette i bare et enkelt år….

Man er nødt til at have en automatiseret backup kørende af de vigtige data, og så kan man et par gange om året tjekke om man kan genskabe data. Genskabelse af data er efter min mening den eneste handling i backup man skal gøre manuelt gerne et par gange om året.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *