Long time no blogging…

Jeg må indrømme at det er ved at være lidt pinligt hvor lidt jeg får skrevet på denne blog, men det er bare pokkers svært at finde tiden til at skrive noget…

Men Jeg vil give en status på nogle af de ting jeg har puslet med på det sidste.

Backup

Dette har været et emne der har fyldt en del i mine tidligere indlæg, og det fylder stadig meget – måske endda endnu mere end tidligere. Det er i hvert fald ikke blevet mindre vigtigt at sikre egne data – det er ikke nok at satse på at andre passer på billeder, dokumenter og andre vigtige digitale artefakter.

Hvor det tidligere var relativt nemt at finde 5 dollar (pr. md.) løsninger hvor man havde ubegrænset plads, så er dette i dag ikke en normal trend, og har man endelig uendelig plads, så er det uendelig, men med begrænsninger. Der er begrænsinger på tilkoblede drev, netværksdrev osv. og hvis man tænker lidt over det, så giver disse begrænsninger fin mening.  Jeg kunne fra min bærbare reelt sidde koblet til et SAN med mange Petabyte af data, og det er vel ikke en reel forventning, at kunne tage backup af alt det for kun 5 USD pr md?

Så i dag bruger jeg Timemachine på min Mac til time backup, og det bliver synkroniseret med en ekstern disk når jeg er hjemme og den er koblet til. Denne backup er mest af alt for at have en “hovsa jeg kom da vist til at slette/overskrive noget jeg ikke skulle have” backup. Dernæst bruger jeg Retrospect Desktop til Mac til at tage mere grundig backup med ubegrænset versionering. Jeg bruger så Backblaze B2 som storage (udover NAS, så jeg har samme backup set to steder, hvor det ene er hurtigere at lave en restore fra da jeg sidder på et LAN).

Retrospect er ikke billigt (ca 1100 DKK for en Desktop licens), men det giver mig en mulighed for at styre backup af husets computere og sørge for at jeg har et overblik over status på backup på alle tilkoblede klienter. Backblaze B2 er pay-as-you-go så man betaler kun for den datamængde man gemmer, og har man brug for at downloade, så betales der også for det, men da jeg har samme databackup på mit NAS, så er B2 kun til restore hvis de lokale enheder er borte (brænd, indbrud eller defekt hardware). Jeg vil skyde på at jeg nok har brug for at gemme for ca 5 USD pr md i skyen. Min B2 backup er det jeg vil kalde sidste chance for at reetablere data (data som selvfølgelig er krypteret godt og grundigt)

Hosting

DNS

DNS mæssigt er der ikke sket så meget nyt. I nogle år har jeg styret mine domæner fra Amazons Route53 service (Amazon bliver også herefter omtalt som AWS). Der betaler man 0,50 USD pr. domæne pr. md. Jeg kunne sagtens styre det andre steder gratis, men jeg har en underlig idé om, at man får det man betaler for, og betaler man ikke for noget så kan man heller ikke forvente så meget.

Web

Denne hjemmeside har tidligere været hosted ved Webfaction, men efter moderselskabet til Webfaction blev opkøbt af GoDaddy, så virker det lidt som om dampen er gået af fløjten. De har de sidste 2-3 år lovet at der skulle komme integreret Letsencrypt support fra deres kontrolpanel, men intet er sket, og generelt virker det som innovationen er gået i stå ved dem. Det skal dog siges, at deres service er meget stabil, og jeg oplevede sjældent problemer og når de har tekniske nedbrud, så er de meget åbne om det på deres statusblog.

Jeg begyndte så mere seriøst at overveje, at flytte min hosting til andre steder. Jeg var en meget tidlig kunde ved Digital Ocean (referral kode – vi får begge noget ud af det hvis du benytter den hvis du begynder at anvende dem). Jeg vil kun anbefale Digital Ocean hvis man har mod på at lege med opsætning af eget hosting miljø, for det er noget nørdet, men til 5 USD for en server i skyen med fornuftig sikkerhed og rigtig god dokumentation, så er det et kig værd.

Jeg har valgt at pakke denne blog ind i en Docker container (der kommer måske en blog post senere om det) – ikke at jeg nødvendigvis har en fordel ved at gøre det, men det er “sjovt” og det er en metode jeg oftere bruger på arbejdet, og i samarbejde med leverandører på arbejdet.

Mail

Nu hvor jeg flyttede hjemmesiden over til en VPS hos Digital Ocean, stod jeg så med en udfordring med at få mine mails hosted. Jeg har siden Gmail kom ud i 2004 videresendt mine mails til den konto jeg har der, men har i stigende grad været mere og mere irriteret på den måde de sælger mig som et produkt og i langt mindre grad giver mig mulighed for at betale for lidt privatliv (deres erhvervsløsning giver mig meget mere end jeg har behov for, og jeg hader at betale for noget jeg ikke reelt bruger).

Men det første problem var: Hvordan får jeg mails der bliver sendt til mig videresendt min gmail? Hverken Digital Ocean eller AWS har mailforwarding som et produkt (der er mulighed for at lave nogle Storm P løsninger ved AWS, men det virker ikke super robust som løsning).
Der findes nogle online løsninger, som tager sig af mail forward som det primære produkt, men det virker lidt som om det er private hobbyprojekter, og jeg er ikke helt sikker på at jeg vil være helt tryg ved at lade dem håndtere mails sendt til mine domæner.

Det næste jeg så overvejede var Mailgun, som er en service der håndterer primært masseudsendelser af nyhedsbreve eller automatiserede udsendelser af mails fra systemer der måske ikke selv har mail funktionalitet. En af deres features er “Routes“, som gør det muligt at redirecte mails til andre mailadresser. Jeg testede det på et domæne og har det pt. i drift for vores lokale løbeklub. Det er en god og brugbar løsning hvis man kun vil have sine mails videresendt til en ekstern mail adresse. Jeg vil dog gerne have muligheden for at beholde mine mails lidt mere ind til kroppen, og lade Google arbejde lidt mere for at snuppe mine data 🙂

Jeg overvejede også om Office 365 var en mulighed, men som ved Google Apps kommer jeg så også til at betale for nogle produkter som jeg reelt ikke har brug for (tekstbehandling, regneark osv.), da jeg enten har det via arbejdet eller via løbeklubbens Office 365.

Jeg har tidligere set Fastmail (referral link – vi får begge lidt rabat ved, at du bruger det hvis du også vil være kunde ved Fastmail) nævnt i blogposts, anmeldelser og online fora. Jeg havde dog slået det hen, da jeg var af den opfattelse at hvis jeg skulle have mails til min kone, børn eller resten af familie, så var jeg nødt til at betale for hver deres konto, og så løber det pludselig ret hurtig op (en standard konto koster 5 USD pr md – med mulighed for rabat hvis man køber for 12, 24 eller 36 mdr forud).

Jeg skrev til dem og beskrev min problemstilling omkring mail. Jeg har brug for én mailboks, hvor jeg vil pege mange mailadresser ind på fra flere domæner. Nogle af disse mailadresser skal dog videresendes uden at der bliver gemt en kopi i min mailboks – var dette muligt?

Der gik ikke mange minutter før jeg fik et svar tilbage om, at det var skam muligt – jeg opretter mailadresser som alias’er, og disse kan enten levere til en mailboks (imap/pop3), eller de kan blive videresendt til f.eks. en gmail.com adresse.

Der gik ikke lang tid fra, at jeg fik den besked til at jeg prøvede at flytte to af mine domæner over, og betalte for én måned (videresendelse af aliaser var nemlig ikke muligt i deres prøveversion, og de 30 dage jeg fik i prøve blev bare lagt oven i den første betaling så jeg fik 2 mdr for én).

Jeg testede det så i et par dage, og kom frem til at det var en særdeles robust tjeneste, og faktisk syntes jeg at deres webmail er markant bedre end gmails. Det er lige før jeg kunne overveje at slå viderestilling til på gmail og så samle det i en imap folder ved Fastmail… 🙂

Konklusion

Er det den billigste og nemmeste måde jeg har valgt at have mit setup på?

Nej det er det ikke. DNS kan klares billigere eller helt gratis, men specielt den gratis del kan jeg være bekymret for. Fastmail kan dog også håndtere DNS så måske flytter jeg mine .dk domæner over til dem som et del af mit abonnement

Mail og web kan man også nemt samle ved andre udbydere som en samlet pakke – her i DK er one.com og Unoeuro nogle muligheder, men jeg fravalgte dem alene ud fra at jeg ikke kan betale fra måned til måned, men skal betale for et år frem, og ønsker jeg mere specielle mail/domæne behov, så kan f.eks. Unoeuro godt gå hen og blive lidt dyr og besværlig. Desuden kan hverken Unoeuro eller One.com håndtere f.eks. Python, Ruby, nodejs, Docker eller andre mere “eksotiske” ting. De har PHP og ASP, og med egen server er det ikke et relevant problem.

Så nok kunne jeg spare lidt penge på årsbasis, men det jeg vinder ved at sprede mine hosting aktiviteter (dns, mail og web) er at jeg ikke skal flytte ALT hvis jeg bliver utilfreds med én udbyder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.